سوغات

سوغات تبریز

خرید سوغاتی و بردن بخشی از فرهنگ یک شهر برای عزیزان، یکی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. این بخش سفر، در خصوص شهری مانند تبریز که تنوع بالایی در صنایع دستی و خوراکی‌ها دارد، قطعا جذاب‌تر خواهد بود. اگر از جاهای دیدنی تبریز دیدن کرده‌اید و اکنون به دنبال بهترین و خاص‌ترین سوغات تبریز هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سوغات تبریز: خوراکی ها

خوراکی‌ها همواره یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای خرید سوغاتی هستند و این موضوع در شهر تبریز نیز صدق می‌کند. خوشبختانه تنوع خوراکی‌های این شهر به‌قدری بالا است که تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهد. در ادامه سعی می‌کنیم که بهترین و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز را به شما معرفی کنیم.

قرابیه: گرانترین سوغات تبریز

قرابیه، گرانترین سوغات تبریز
منبع عکس: دلگرم (عکاس: نامشخص)

قرابیه یکی از خوشمزه‌ترین و البته گران‌ترین سوغات تبریز است که در طعم‌های متنوعی می‌توانید خریداری کنید. این شیرینی سنتی، ظاهری شبیه به کلوچه دارد و برای تزئین ظاهر آن از خلال بادام و مغز پسته استفاده می‌شود. برای پختن این شیرینی خوشمزه از آرد، وانیل، سفیده تخم مرغ، شکر و مخلوط مغز بادام و پسته استفاده می‌شود و طعم بی‌نظیر آن باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد.

قرابیه در جشن‌های مذهبی و سنتی تبریز، جایگاه ویژه‌ای دارد و به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین باید بدانید که مردم محلی تبریز، برای پذیرایی از مهمانان ویژه خود، از این نوع شیرینی استفاده می‌کنند. قرابیه در تمام بازارهای تبریز، در طعم‌های گردویی، پسته‌ای، بادامی و غیره قابل خریداری است. اگر قصد خرید سوغات تبریز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ عنوان این مورد را از دست ندهید.

برای آشنایی با بهترین رستوران‌های این شهر حتما مقاله بهترین رستوران های تبریز را مطالعه کنید.

شیرینی نوقا: خاص و خوشمزه

شیرینی نوقا
منبع عکس: آجیل و خشکبار تواضع (عکاس: نامشخص)

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز، شیرینی نوقا است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر ایران دارد. این شیرینی که شباهت ظاهری زیادی به گز اصفهان دارد، در جشن‌های باستانی و سفره هفت‌سین نوروز جایگاه ویژه‌ای در بین مردم محلی دارد. جالب است بدانید که محبوبیت شیرینی نوقا به مرزهای ایران محدود نمی‌شود و آوازه آن در برخی از کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و اسپانیا نیز پیچیده است.

این شیرینی در بین مردم محلی تبریز با نام «لوکا» نیز شناخته می‌شود و در طعم‌های متنوعی مانند گردویی، پسته‌ای، وانیلی، شکلاتی، آجیلی، فندقی و بادامی قابل خرید است. برای تهیه شیرینی نوقا از موادی مانند آب، شکر، گلوکز، مغز گردو، سفیده تخم مرغ، گلاب، بادام هندی، پسته و آرد گندم استفاده می‌شود. اگر در بین سوغات تبریز به دنبال خوشمزه‌ترین گزینه هستید، قطعا شیرینی نوقا یکی از گزینه‌هاست.

ایشلی کوکه: از سوغات تبریز

ایشلی کوکه، یکی از سوغات تبریز
منبع عکس: مجله دایان (عکاس: نامشخص)

یکی دیگر از سوغاتی‌های شهر تبریز که تجربه طعم آن را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم، ایشلی کوکه است. این نان سنتی می‌تواند یک جایگزین بسیار مناسب برای وعده‌های صبحانه و عصرانه باشد و از طعم و عطر فوق‌العاده‌ای برخوردار است. ایشلی کوکه در دو نوع ساده و مغزدار تهیه می‌شود و تقریبا در تمام نان‌پزی‌های شهر موجود است. اگر قصد خرید این نان سنتی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که صبح زود برای خرید آن اقدام کنید تا بتوانید طعم تازه آن را بچشید.

برای تهیه ایشلی کوکه ساده از موادی مانند آب، شیر، نمک، شکر، آرد، تخم مرغ، ماست، روغن مایع و پودر خمیر مایه استفاده می‌شود. همچنین برای درست کردن مغز آن از زعفران، آرد، کره، زردچوبه و پودر زنجبیل استفاده می‌شود. این نان سنتی یکی از لذیذترین سوغات تبریز است و اگر طعم آن را تا امروز تجربه نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن را خریداری کنید.

مربای گل محمدی

مربای گل محمدی، جزو سوغات تبریز
منبع عکس: پارسینه (عکاس: نامشخص)

شهر تبریز غرق در گل‌های محمدی است و مربایی که از این گل‌ها تهیه می‌شود، یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز محسوب می‌شود. این مربا طعم و عطر دیوانه‌کننده‌ای دارد و می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده صبحانه باشد. اگر قصد دارید چند روزی در شهر تبریز بمانید، پیشنهاد می‌کنیم که صبح خود را با تجربه طعم مربای گل محمدی آغاز کنید و پس از آن به دل شهر بزنید.

این مربا در بین مردم محلی با نام «مربای گل سرخ» نیز شناخته می‌شود و در تمام فروشگاه‌های سوغات تبریز قابل خریداری است. اگر عزیزان شما چشم‌انتظار بازگشت شما از سفر هستند، این مربا می‌تواند گزینه خوبی برای خرید باشد.

پنیر لیقوان تبریز

پنیر لیقوان تبریز
منبع عکس: مجله کوروش

خوب است بدانید سوغات خوراکی تبریز به شیرینی‌ها و نان‌های محلی ختم نمی‌شود. پنیر لیقوان تبریز یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز محسوب می‌شود که از از شیر تازه گوسفند تهیه می‌کنند و برای فراوری محصول لازم است تا پنیر یک دوره سه تا دوازده‌ماهه در آب نمک بماند. این پنیر به دلیل طعم و مزه منحصر به فرد و کیفیت بالایی که دارد، شهرت جهانی دارد و علاوه بر داخل کشور به سایر کشورهای دنیا نیز صادر می‌شود. اگر قصد سفر به تبریز را دارید، می‌توانید این پنیر خوشمزه و پرخاصیت را از فروشگاه‌های مواد غذایی و لبنیاتی سطح شهر تهیه کنید.

شکلات تسبیحی

شکلات تسبیحی
منبع عکس: راسخون

یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز که جزو محبوب‌ترین شکلات‌های بومی این شهر محسوب می‌شود، شکلات تسبیحی است. این شکلات به خاطر طعم فوق‌العاده و شکل و ظاهر منحصربه‌فردی که دارد، بسیار پرطرفدار است. جالب است بدانید قدمت این شکلات به دوران قاجار می‌رسد و از همان زمان تا به امروز در اکثر مراسمات مختلف مردم تبریز تهیه و میل می‌شده است. خوب است بدانید این شکلات ماندگاری بالایی داشته و می‌توانید آن را تا ماه‌ها در یخچال خانه خود نگه‌داری کنید.

سوغات تبریز: صنایع دستی

پس از خرید خوراکی‌ها و لذت بردن از طعم بی‌نظیر آن‌ها، وقت آن رسیده که کمی در میان صنایع دستی این شهر ماجراجویی کنید. شهر تبریز صنایع دستی زیادی را در دل خود جا داده که می‌توانید با توجه به سلیقه خود، یادگاری‌های ارزشمندی را برای خود و عزیزانتان خریداری کنید. در ادامه به معرفی مهم‌ترین سوغات تبریز در حوزه صنایع دستی می‌پردازیم.

قالی تبریز: فرش اصیل ایرانی

قالی تبریز
منبع عکس: مشاور فرش (عکاس: نامشخص)

اگر می‌خواهید ارزشمندترین و خاص‌ترین سوغات تبریز را خریداری کنید، قالی‌های دست‌بافت این شهر بهترین گزینه هستند. قالی‌ها از جنس نخ ابریشم هستند و در طرح‌های متنوعی از جمله گلستانی شکارگاه، ترنج و هرتی موجود هستند. علاوه‌بر قالی، قالیچه‌ها و تابلوفرش‌های نفیسی نیز وجود دارند که خرید آن‌ها نیز می‌تواند گزینه جذابی باشد. این طرح‌ها به‌قدری زیبا و دلنشین هستند که گاهی انتخاب میان آن‌ها واقعا سخت است.

راستی؛ جالب است بدانید که تبریز لقب شهر جهانی فرش را به دوش می‌کشد و شهرت قالی‌های آن فراتر از مرزهای ایران رفته است.

چرم تبریز: معروف ترین سوغات تبریز

چرم تبریز
منبع عکس: وب سایت چرم تبریز (عکاس: نامشخص)

چرم تبریز دیگر نیازی به معرفی ندارد و همه مردم ایران و جهان با آن آشنا هستند. اگر در میان سوغات تبریز به دنبال یک کالای پوشیدنی هستید، کفش‌های چرم تبریز قطعا می‌توانند بهترین گزینه باشند. این برند که رقابت تنگاتنگی با برندهای مطرح جهان دارد، به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود و طرفداران زیادی در کشورهای دیگر دارد. کافیست یکبار کفش‌های این برند را پا بزنید تا حس کیفیت، راحتی و مرغوبیت را از نزدیک لمس کنید.

در نظر داشته باشید که چرم تبریز علاوه‌بر کیفیت بسیار بالا، ظاهر امروزی و مدرنی دارد و تنوع بالای طرح‌های آن، می‌تواند تمامی سلیقه‌ها را پوشش دهد.

سوماک: سوغات ناشناخته تبریز

ورنی بافی، از سوغات تبریز
منبع عکس: نامشخص

سوماک یا وَرَنی‌بافی، یکی از متفاوت‌ترین سوغات تبریز است که کمتر کسی نام آن را شنیده است. این صنایع دستی، در واقع یک نوع فرش بدون پرز و زیبا است که در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع قابل خریداری است. از جمله مهم‌ترین رنگ‌هایی که در این نوع فرش استفاده می‌شود باید به سفید، قرمز و سرمه‌ای اشاره کنیم. ورنی در بین مردم عشایر کاربرد بسیار زیادی دارد؛ آن‌ها از این نوع فرش به عنوان زیرانداز استفاده می‌کنند.

تاریخچه ورنی‌بافی به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و این قدمت تاریخی، ارزش آن را دوچندان کرده است. اگر قصد خرید سوغات تبریز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که نگاه ویژه‌ای به این صنایع دستی داشته باشید.

سخن پایانی

شهر تبریز معدن خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی ارزشمند است و خرید آن‌ها می‌تواند گوشه‌ای از این شهر را به خانه شما بیاورد. در این مقاله از وب سایت گردشی تاپ تمام سعی خود را کردیم تا بهترین صنایع دستی و خوشمزه‌ترین سوغات تبریز را به شما معرفی کنیم تا در سفر بعدی خود توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. اگر تجربه میل کردن هر کدام از این خوراکی‌ها یا خرید صنایع دستی مذکور را دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

خاص ترین سوغات تبریز کدامند؟

چرم تبریز، ورنی بافی، ایشلی کوکه و شیرینی نوقا را باید به‌عنوان خاص‌ترین سوغات این شهر معرفی کنیم.

گرانترین سوغات تبریز چیست؟

در بین خوراکی‌های این شهر، شیرینی قرابیه لقب گرانترین سوغات را به دوش می‌کشد.

شیرینی نوقا در چه طعم هایی درست می‌شود؟

این نوع شیرینی در طعم‌های وانیلی، پسته‌ای، شکلاتی، گردویی و بادامی درست می‌شود.

بهترین فروشگاه برای خرید سوغات تبریز کدام است؟

خوراکی‌های این شهر، در تمام فروشگاه‌های سوغاتی به فروش می‌رسند و شما می‌توانید از اولین فروشگاهی که در مسیر مشاهده کردید، خرید کنید.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 4.33 تعداد کل امتیازات 3

رتبه صفحه شما:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا