جاهای دیدنی اصفهانایرانگردیسفر به استان اصفهانسفر به اصفهان

مسجد عباسی

یکی از مهم‌ترین بناهای عصر صفویه، مسجد عباسی است که با معماری و تزئینات خاص خود شهرت جهانی داشته و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. این مسجد در بخش جنوبی میدان نقش جهان قرار گرفته است که همین موضوع به دلیل دسترسی آسان، یکی از نقاط قوت آن بوده که سالانه گردشگران زیادی را از داخل و خارج از ایران به سوی خود می‌کشاند. چنانچه می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این مسجد تاریخی بدانید، ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

تاریخچه مسجد عباسی

تاریخچه مسجد عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Янко Г.)

مسجد عباسی در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده‌است‌ که یادگاری دوران صفوی و به دستور شاه عباس اول ساخته شد. شروع ساخت مسجد در سال 977 شمسی بود و درست در 5 سال بعد آن، در حالی که هنوز بنای مسجد آماده نشده بود، سردر زیبای مسجد را که با کاشی‌کاری‌های معرق تزئین شده‌بود به اتمام رسید. با توجه به تاریخ‌های ثبت شده در مسجد، ساخت مسجد عباسی در سال 1052 شمسی، قرن یازدهم هجری به پایان رسید.

هدف شاه عباس اول از ساخت مسجد در میدان نقش جهان، زیباسازی میدان بود که به بهترین شکل ممکن نیز صورت گرفت و امروزه نیز به یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در ایران و دنیا تبدیل شد. این مسجد با نام‌های دیگری همچون مسجد شاه، مسجد سلطانی و مسجد امام نیز شهرت دارد. این مسجد در دی‌ماه سال 1310 با شماره 107 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مسجد عباسی کجاست؟

آدرس مسجد عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Gezgin İhvan)

مسجد عباسی در میدان نقش جهان قرار دارد. برای دسترسی به این مسجد می‌توانید از وسیله نقلیه عمومی نظیر مترو و اتوبوس استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه به این مسجد، ایستگاه میدان امام حسین است. همچنین اگر با ماشین شخصی خود به اصفهان سفر کرده‌اید، می‌توانید میدان امام حسین، خیابان سپه و یا خیابان حافظ خودتان را به میدان نقش جهان برسانید. اگر با کوچه و خیابان‌های این شهر آشنا نیستید، لوکیشن زیر را برایتان قرار داده‌ایم تا از آن استفاده کنید.

لوکیشن در بلد

معماری مسجد عباسی

معماری مسجد عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mohamadali Mbgh)

علاقه‌مندان به معماری، به خصوص معماری اصیل ایرانی و اسلامی، مسجد عباسی را جز بهترین اثر تاریخی از نظر طراحی و معماری می‌دانند. معمار خوش ذوق این بنا علی‌اکبر اصفهانی بود که با تمام خلاقیت و هنرش این مسجد را طراحی کرد. سردر مسجد یکی از زیباترین سردرهای مسجدهای ایرانی بوده که همه شکوه و عظمت را در خود جای داده است. مسجد دارای چهار مناره بوده و یکی از بزرگترین کاشی نوشته‌ها را در بناهای تاریخی ایران و دنیا دارد.

مسجد عباسی از جمله مساجد در ایران است که بزرگترین گنبد را دارد و ارتفاع گنبد آن به 52 متر می‌رسد. همچنین دارای چند ایوان و چند ورودی بوده تا رسیدن به آن راحت‌تر باشد. کاشی‌کاری‌های زیر گنبد و سقف مسجد توسط استاد «رضا عباسی» انجام شد. ایشان با ظرافت و هنر تمام کاشی‌ها را در کنار هم چید و اثر هنری بسیار دلنشین خلق کرد. منبر مسجد با ظرافت و طراحی فوق‌العاده از جنس سنگ سماق بوده و دارای 14 پله است. این منبر بیشتر در فصول سرد مورد استفاده قرار می‌گرفت.

معماری داخلی مسجد تاریخی عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mostafa Meraji)

یکی دیگر از ویژگی‌‌های این مسجد انعکاس صدا در آن است، به طوریکه کوچکترین صدا نیز در آن منعکس می‌شود. اگر شما در مرکز گنبد بایستید و صحبت کنید، صدایتان به راحتی منعکس می‌شود. جالب است بدانید شبکه دالان زیرزمینی آب شهر اصفهان در سال 1395، در زیر مسجد کشف شد.

مسجد عباسی دارای دو شبستان در ضلع شرقی و غربی است که شبستان غربی آن دارای تزئیناتی با کاشی‌های خشت هفت رنگ بوده و محرابی بسیار زیبا در آن قرار گرفته ‌است، اما شبستان شرقی کاملا ساده و بدون تزئین خاصی ساخته شده‌است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ساخت این مسجد 18 میلیون قطعه آجر و 475 هزار کاشی به کار رفته‌است. علاوه بر آن سنگ‌های یکپارچه مرمر را در جای‌جای آن خواهیم دید. به طور کلی مسجد عباسی به دست بهترین و ماهرترین استادکاران، منبت‌کاران، خوش‌نویسان و سنگ‌تراشان ساخته شده‌است.

کتیبه های مسجد عباسی

در مسجد عباسی چندین کتیبه قرار دارد که شاهکار خوشنویسان و طراحان دوران صفویه از جمله محمدرضا امامی، علیرضا عباسی و عبدالباقی تبریزی است. در سردر مسجد کتیبه‌ای با خط ثلث  نوشته شده‌است که تاریخ 1025 قمری بروی آن ذکر شده و حاکی از آن است که شاه عباس این مسجد را از دارایی خود ساخته و ثواب آن را به روح جد خود شاه طهماسب صفوی اهدا کرده است. در قسمت پایین این کتیبه کتیبه دیگری نصب شده که نام معمار مسجد و ناظران آن درج شده‌است.

در جلوخان سردر مسجد کتیبه‌هایی با عبارات و اشعاری قرار گرفته است. درب اصلی مسجد نقره‌پوش شده و با اشعاری فارسی از «واهب» به خط نستعلیق برجسته نوشته و تزئین شده‌است. احتمال می‌رود این درب به قلم عبدالرشید دیلمی نوشته شد. همچنین چندین کتیبه دیگر در قسمت‌های مختلف مسجد مانند جنوب شرقی، ایوان جنوبی، ایوان شمالی و غیره نصب شده‌است.

جاذبه ‌های دیدنی اطراف مسجد عباسی

جاذبه های اطراف مسجد عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Amirhosein Moghtadaee)

شهر اصفهان شهریست که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد و هیچ‌کس از رفتن به آن و دیدن مکان‌های دیدنی‌اش پشیمان نمی‌شود. برای علاقه‌مندان به تاریخ و آثار تاریخی مانند بهشتی است که بیش از 6 هزار اثر تاریخی را در اینجا می‌توانند ببینند. ما لیستی از جاذبه‌های اطراف مسجد عباسی برایتان تهیه کرده‌ایم تا پس از آن به بازدید از سایر نقاط دیدنی اصفهان بپردازید.

  • کاخ چهل ستون اصفهان (فاصله: 1.4 کیلومتر)
  • سی و سه پل اصفهان (فاصله: 1.7 کیلومتر)
  • کاخ عالی قاپو (در فاصله 1 کیلومتری)
  • آکواریوم اصفهان (با فاصله 9.3 کیلومتر)
  • کاخ هشت بهشت (در فاصله 1.3 کیلومتری)
  • کلیسای وانک (با فاصله 6 کیلومتر از مسجد عباسی)
  • باغ پرندگان اصفهان (فاصله: 9.4 کیلومتر)
  • میدان عتیق (فاصله: 3.3 کیلومتر)
  • مسجد جامع اصفهان (در فاصله 2.9 کیلومتری)
  • منارجنبان (با فاصله 8.5 کیلومتر)

نکات بازدید از مسجد عباسی

نکات بازدید از مسجد عباسی
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: hoang nghia dang)
  • در اکثر مواقع بازدید از مسجد عباسی رایگان است و فقط در ایام پربازدید باید هزینه‌ای حدود 5 هزار تومان پرداخت کنید. هزینه بازدید از مسجد برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.
  • ساعت بازدید از این مسجد در شش ماه نخست سال از ساعت 09:00 الی 21:00 و در شش ماه دوم سال از ساعت 09:00 الی 16:00 است.
  • بهترین زمان برای بازدید از مسجد عباسی و سایر مکان‌های دیدنی اصفهان، فصل بهار است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در ایام نوروز این شهر مملو از مسافر و گردشگر می‌شود. اگر از شلوغی لذت نمی‌برید، پیشنهاد می‌کنیم پس از ایام نوروز به این شهر سفر کنید.
  • سبک معماری اصیل ایرانی و استفاده از کاشی‌کاری‌های دیدنی و جذاب در این مسجد، آن را به یکی از بهترین سوژه‌ها برای عکاسی تبدیل نموده ‌است.
  • مسجد عباسی یکی از مهم‌ترین مسجدهای ایران بوده که 350 سال قدمت دارد و با معماری بی‌نظیر خود جز زیباترین مسجدهای دنیا شناخته می‌شود. ما نیز مانند گذشتگان باید آن را حفظ کرده و برای آیندگان خود به یادگار بگذاریم تا با هنر و معماری اصیل ایرانی آشنا شوند.

کلام آخر

مسجد عباسی اصفهان از آن جاهایی است که نمی‌شود بدون بازدید از آن شهر را ترک کرد. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از مسجد و سایر جاهای دیدنی این شهر را در برنامه خود قرار دهید. چنانچه تجربه بازدید از این مسجد را دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران گردشی تاپ به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

سوالات متداول

مسجد عباسی کجاست؟

این مسجد تاریخی در میدان نقش جهان قرار گرفته و می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی به آن دسترسی داشته باشید.

قدمت مسجد عباسی چقدر است؟

این بنای باشکوه به دستور شاه عباس اول ساخته شده و قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

ساعات بازدید از این مسجد کدامند؟

این جاذبه در نیمه اول سال از ساعت 09:00 تا 21:00 و در نیمه دوم سال از ساعت 09:00 تا 16:00 پذیرای گردشگران است.

هزینه بازدید از مسجد عباسی چقدر است؟

هزینه بازدید از این بنای تاریخی در زمان ازدحام گردشگران 5000 تومان و در سایر روزهای سال کاملا رایگان است.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 4 تعداد کل امتیازات 1

رتبه صفحه شما:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا