جاذبه های گردشگری داخلی

پل هفت چشمه

دوره صفویه را می‌توانیم به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شهر اردبیل محسوب کنیم. در این دوره بناهای زیادی در نقاط مختلف شهر ساخته شد که یکی از آن‌ها پل هفت چشمه است. این پل خارق‌العاده با هفت دهانه آجری خود بر روی رودخانه لیقو چای جا خوش کرده و امروزه به عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل شناخته می‌شود. به‌لطف مرمت‌های انجام شده در سال 1374، این سازه امروزه در وضعیت خوبی قرار دارد و همچنان چهره اولیه خود را حفظ کرده است.

در ادامه درباره معماری و تاریخچه این یادگاری دوران صفوی همه چیز را به شما خواهیم گفت؛ پس اگر می‌خواهید بیشتر با پل هفت چشمه اردبیل آشنا شوید، در ادامه همراه گردشی تاپ باشید.

آشنایی با پل هفت چشمه

آشنایی با پل هفت چشمه اردبیل
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Saleh Abravesh)

از یادگاری‌های دوره صفویه محسوب می‌شود که بر روی رودخانه لیقو چای قرار گرفته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این پل تاریخی نام‌های متعددی دارد که از بین آن‌ها باید به «یدی گوزلی»، «داش کسن» و «کورپی قرمزی» اشاره کنیم. این سازه تاریخی حوادث زیادی از جمله قیام مشروطه را به چشم دیده و اهمیت تاریخی زیادی دارد. همچنین باید بدانید که پل هفت چشمه در مردادماه سال 1378 با شماره ثبت 875 به ثبت ملی رسیده است.

وقتی از دور به پل هفت چشمه اردبیل نگاه می‌کنید، رعایت کردن اصل تقارن در تمام بخش‌های آن بیشتر از هر چیز دیگری نظر شما را به خود جلب می‌کند. موج‌شکن‌های سنگی و طاق‌های هلالی آن تصویری از پل خواجو و سی و سه پل اصفهان را در ذهن شما تداعی می‌کنند. در حقیقت باید بدانید که هر سه پل طراحی مشابهی دارند و مصالح استفاده شده در ساخت آن‌ها نیز مشابه یکدیگر است.

پل هفت چشمه در دوره صفوی بخش دیوان سیاسی و حکمرانی اردبیل که در ضلع غربی شهر قرار داشت را به بخش مسکونی و بازار شهر وصل می‌کرد؛ به همین خاطر از اهمیت سیاسی فوق‌العاده بالایی برخوردار بود. پس از دوره صفویه نیز شاهد حوادث مهمی از جمله قیام مشروطه بود و همین موضوع باعث شد تا اهمیت تاریخی پیدا کند. لازم به ذکر است که در دوران قیام مشروطه بخش‌هایی از پل آسیب دید که در سال 1374 به صورت کامل مرمت شد.

پل هفت چشمه کجاست؟

پل هفت چشمه کجاست؟
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Saleh Abravesh)

این پل روی رودخانه لیقو چای، بین میدان 15 خرداد و میدان یحیوی قرار گرفته است. برای رسیدن به این جاذبه می‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و وسایل نقلیه شخصی استفاده کنید. چنانچه استفاده از اتوبوس را ترجیح می‌دهید، بهتر است در ایستگاه 15 خرداد پیاده شوید و سه دقیقه برای رسیدن به پل هفت چشمه اردبیل پیاده‌روی کنید. همچنین اگر می‌خواهید از تاکسی‌ها استفاده کنید، ماشین‌های میدان شریعتی و 15 خرداد می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند.

اگر قصد دارید از ماشین خودتان برای دسترسی به این پل استفاده کنید، بهترین و کوتاه‌ترین مسیر را می‌توانید با استفاده از نقشه زیر پیدا کنید. در نظر داشته باشید که در نزدیکی پل تاریخی هفت چشمه پارکینگ عمومی وجود ندارد و باید ماشین خود را در مکانی امن، در نزدیکی پل پارک کنید.

لوکیشن در بلد

لوکیشن در نشان

معماری پل هفت چشمه اردبیل

معماری پل هفت چشمه اردبیل
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: bijan azimi)

در ساخت این پل از مصالحی مانند آهک، گچ و سنگ استفاده شده و موج‌شکن‌های سنگی، طاق‌های هلالی و قوس پنج و هفت مهم‌ترین المان‌هایی هستند که در معماری به چشم می‌خورند. پل هفت چشمه همچنین دارای هفت پایه سنگی است که درون آب قرار قرار گرفته‌اند و وظیفه تحمل وزن سازه را به‌عهده دارند. در تمام قسمت‌های پل اصل تقارن رعایت شده و اگر به دهانه آن نگاه کنید، متوجه زاویه‌دار بودن عرشه پل خواهید شد.

در دو طرف پل پلکان سنگی وجود دارند که شما را تا روی سازه همراهی می‌کنند. خوشبختانه پل هفت چشمه در وضعیت خوبی قرار دارد و امکان قدم زدن بر روی آن فراهم است. وقتی در حال قدم زدن بر روی آن هستید، به‌یاد داشته باشید که در گذشته افراد بسیار بزرگی روی آن قدم زده‌اند و بین ضلع شرقی و غربی اردبیل جا‌به‌جا شده‌اند.

نکات بازدید از پل هفت چشمه

نکات بازدید از پل هفت چشمه
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Hamid Sedghinezhad)
  • برای بازدید از این پل تاریخی نیازی به پرداخت هزینه نیست.
  • بازدید از این جاذبه تقریبا 30 دقیقه زمان می‌برد.
  • بازدید از آن در تمام طول شبانه‌روز امکان‌پذیر است؛ اما پیشنهاد می‌کنیم که تا قبل از غروب آفتاب برای دیدن آن اقدام کنید.
  • فصل بهار و تابستان بهترین بازه زمانی برای سفر به اردبیل و دیدن پل هفت چشمه است.
  • این سازه از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است؛ در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و تا نسل‌های بعدی نیز امکان بازدید از آن را داشته باشند.
  • پس از بازدید از این پل، برای دیدن جاذبه‌هایی که در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند نیز برنامه‌ریزی کنید؛ اردبیل بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی زیادی را در خود جا داده که می‌توانند شما را شگفت‌زده کنند.

مقصد بعدی کجاست؟

جاذبه های اطراف پل هفت چشمه
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Nina Mo)

اگر قصد دارید خود را در بناهای تاریخی شهر اردبیل غرق کنید، موارد زیر می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند:

  • آرامگاه شاه اسماعیل صفوی (در فاصله 1.6 کیلومتری)
  • خانه مناف زاده (با فاصله 1 کیلومتر)
  • برج شاطر گنبدی (فاصله: 11 کیلومتر)
  • خانه تاریخی صادقی (فاصله: 1.4 کیلومتر)
  • بازار تاریخی اردبیل (در فاصله 1.7 کیلومتری از پل هفت چشمه)

چنانچه می‌خواهید از طبیعت شهر اردبیل لذت ببرید و کمی از شهر و شلوغی دور شوید، پیشنهاد ما به شما موارد زیر است:

  • دریاچه سوها (فاصله: 40.2 کیلومتر)
  • چشمه نئور (در فاصله 51.3 کیلومتری)
  • دریاچه شورابیل (فاصله: 6 کیلومتر)
  • جنگل فندقلو (با فاصله 29.7 کیلومتر از ل هفت چشمه)
  • آبشار سردابه (در فاصله 31.1 کیلومتری)

کلام آخر

پل هفت چشمه یکی از پل‌های تاریخی این شهر است که در دوران صفویه بنا شده و از اهمیت تاریخی زیادی برخوردار است. این پل با معماری کم‌نظیر خود گردشگران زیادی را در طول سال جذب می‌کند. اگر شما نیز تجربه بازدید از این جاذبه را دارید، خوشحال می‌شویم اگر آن را با سایر کاربران گردشی تاپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پل هفت چشمه کجاست؟

این پل در حدفاصل میدان 15 خرداد و میدان یحیوی، روی رودخانه لیقو چای قرار گرفته است.

قدمت پل هفت چشمه چقدر است؟

قدمت این پل به دوران صفویه برمی‌گردد.

ساعات بازدید از این بنای تاریخی کدامند؟

بازدید از این سازه در تمام طول شبانه‌روز امکان‌پذیر است؛ اما بهتر است که قبل از غروب آفتاب برای دیدن آن اقدام کنید.

هزینه بازدید از پل هفت چشمه چقدر است؟

بازدید از این جاذبه رایگان است و نیازی به خرید بلیط نیست.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 0 تعداد کل امتیازات 0

رتبه صفحه شما:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا