جاهای دیدنی ساریایرانگردیسفر به ساریسفر به مازندران

برج سلطان زین العابدین

یکی از زیباترین جاهای دیدنی ساری که در زمان آق قویونلو‌ها ساخته شده‌، برج سلطان زین العابدین است. این برج تاریخی با معماری بی‌نظیر خود در نزدیکی امامزاده یحیی ساری واقع شده و هرکسی را محو تماشای خود می‌کند. این برج در واقع آرامگاه شخصی به نام زین العابدین است که در چند قرن پیش در این منطقه حکومت می‌کرد. چنانچه اطلاعات زیادی از این برج ندارید و همینطور به بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از گردشی تاپ را اصلا از دست ندهید.

تاریخچه برج سلطان زین العابدین

تاریخچه برج سلطان زین العابدین ساری
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mahdi Jamakloo)

برج سلطان زین العابدین یکی از بناهای تاریخی شهر ساری است که قدمت آن به زمان آق قویونلوها و به قرن نهم هجری قمری می‌رسد. زین العابدین بن کمال الدین مرعشی آملی فرزند میر بزرگ مرعشی آملی یکی از شاهان مرعشیان طبرستان نیز بود. وی پس از به قتل رساندن عبدالله حکومت را در دست گرفت و پس از مدتی کوتاه به نبرد عبدالکریم عبدالله رفت، پس از این نبرد در سال 854 شمسی با خوردن غذای سمی مادرش به قتل رسید.

سلطان زین العابدین دارای دو همسر بود که ایشان به یکی از همسران خود توجه بیشتری می‌کرد و باعث حسادت آن یکی شد، تا جایی که همسر دوم سلطان در محضر مادر زین العابدین سخن چینی از همسر اول را می‌کند و مادر ایشان غذایی سمی برای همسر اول تهیه می‌کند و همسر اول ان غذا را به سلطان زین العابدین می‌دهد و اینگونه توسط مادر خود به قتل می‌رسد.

شیوه معماری این برج نظر هربیننده‌ای را جلب می‌کند و معماری بی‌نظیر برج سلطان زین العابدین نیز یکی از دلایل شهرت این مکان است. این برج تاریخی زیبا به دلیل سبک معماری منحصربه‌فرد خود در تاریخ 31 تیرماه سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. سالانه گردشگران زیادی به ساری آمده و از این برج زیبا دیدن می‌کنند.

برج سلطان زین العابدین کجاست؟

تاریخچه برج سلطان زین العابدین
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ghazale pakdel)

برج سلطان زین العابدین در محله اصفهانی ساری و در خیابان قارن دوازدهم در نزدیکی امامزاده یحیی ساری واقع شده‌است. برای دسترسی به این برج تاریخی باید به خیابان امیر مازندرانی و خیابان جمهوری بروید. می‌توانید از تاکسی و خودرو شخصی نیز برای رفتن به این برج استفاده کنید. در قسمت زیر لوکیشن این برج را برایتان قرار داده‌ایم تا به راحتی بتوانید خودتان را به این مکان برسانید.

لوکیشن در بلد

معماری برج سلطان زین العابدین

معماری برج تاریخی سلطان زین العابدین
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: morteza firouzeh)

برج سلطان زین العابدین با ارتفاع 20 متر از سه قسمت گنبد، بدنه و گردنه تشکیل شده‌است. گنبد هرمی شکل این برج هشت‌ضلعی بوده که با آجر مقرنس‌کاری شده‌است و این تزئینات تا بدنه و گردنه هر ضلع به شکل شگفت‌انگیزی ادامه دارد. در هر ضلع گردنه این برج پنجره‌هایی برای روشنایی داخل برج تعبیه شده تا به راحتی بتوانیم آرامگاه را نیز ببینیم. بر روی این برج تزئینات زیبایی از کاشی‌کاری را خواهیم دید که می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری اصیل ایرانی از گذشته تا به امروز است.

این آرامگاه دارای یک درب چوبی و یک صندوق چوبی با تزئینات منبت کاری است. در بالای سردر ورودی برج کتیبه‌ای به خط رقاع بر روی کاشی نوشته شده است که مضمون آن به صورت روبرو است: «عمل سیدعلی بن کمال‌الدین بناء آملی». همچنین کتیبه‌ای دیگر به خط ثلث در بالای صندوق چوبی آرامگاه زین العابدین نصب شده که نام «سلطان امیر شمس‌الدین» بر روی آن حک شده است. باید بدانید برج سلطان زین العابدین در ردیف بهترین بناهای تاریخی – مذهبی ساری از لحاظ معماری قرار دارد.

جاذبه های اطراف برج سلطان زین العابدین

جاذبه های اطراف برج سلطان زین العابدین
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: ghazale pakdel)

شهر ساری یکی از شهرهای شمالی ایران است که در دل خود مکان‌های دیدنی زیادی را جای داده است. برج سلطان زین العابدین نیز یکی از همین جاهای تاریخی جذاب بوده که در این شهر قرار گرفته است. به خاطر داشته باشید که این برج مقصد آخر شما نیست، هنوز چندین جای دیگر وجود دارد که باید از آن دیدن کنید. ما لیستی از جاذبه‌های اطراف این برج را در زیر برایتان قرار داده‌ایم که می‌توانید از آ‌ن‌ها دیدن کنید.

  • خانه کلبادی (فاصله: 1.9 کیلومتر)
  • امامزاده یحیی ساری (با فاصله 158 متر از برج سلطان زین العابدین)
  • خانه فاضلی (با فاصله 2.4 کیلومتر)
  • برج رسکت (با فاصله 63.2 کیلومتر)
  • میدان ساعت ساری (در فاصله 3.5 کیلومتر از برج سلطان زین العابدین)

نکات بازدید از برج سلطان زین العابدین

نکات بازدید از برج سلطان زین العابدین
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Morteza Jazayeri)
  • هزینه بازدید از برج سلطان زین العابدین رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه ندارد.
  • شما می‌توانید همه روزه در هر ساعت از شبانه روز که می‌خواهید از این برج دیدن کنید.
  • بهترین زمان بازدید از برج سلطان زین العابدین فصل بهار و اوایل فصل پاییز است.
  • این برج تاریخی یکی از برج‌های به‌جا مانده از قرن نهم است و با معماری زیبای خود به یکی بهترین بناهای تاریخی این شهر تبدیل شده است. وظیفه ماست که در حفظ آن کوشا باشیم و از وارد کردن آسیب به آن خودداری کنیم.
  • گرفتن عکس یادگاری در کنار برج سلطان زین العابدین را فراموش نکنید.

کلام آخر

برج سلطان زین العابدین آرامگاه یکی از پادشاهان بسیار قدیم این منطقه بوده که امروزه آرامگاه وی به یکی از جاذبه های گردشگری شهر ساری تبدیل شده‌است و سالانه افراد زیادی به بازدید از آن می‌پردازند. معماری جذاب این برج نقطه قوت آن بوده و برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی یکی از بهترین مکان‌ها شمرده می‌شود. در این مقاله از وب سایت گردشی تاپ سعی کردیم که اطلاعات کاملی از این برج را در اختیارتان قرار دهیم. اگر قبلا این جاذبه را از نزدیک دیده‌اید، خوشحال می‌شویم که تجربه خود را با ما و سایر کاربران گردشی تاپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

برج سلطان زین العابدین کجاست؟

این برج تاریخی در محله اصفهانی شهر ساری، در نزدیکی امامزاده یحیی این شهر جا خوش کرده است.

قدمت این بنای تاریخی چقدر است؟

این سازه در قرن نهم هجری قمری بنا شده است.

هزینه بازدید از برج سلطان زین العابدین چقدر است؟

بازدید از این برج کاملا رایگان است.

ساعات بازدید از برج سلطان زین العابدین کدامند؟

بازدید از این سازه، در تمام روزهای هفته و به صورت 24 ساعته امکان‌پذیر است.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 4 تعداد کل امتیازات 2

رتبه صفحه شما:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا