اخبار گردشگری

مرمت 100 اثر تاریخی در همدان در دولت سیزدهم

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان از مرمت 100 اثر تاریخی در همدان در دولت سیزدهم خبر داد.

“اتابک صفری” روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگر ایرنا افزود:

در مجموع برای مرمت 100 اثر تاریخی در سطح استان از محل اعتبارات ملی، استانی و ریاست جمهوری 650 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی اضافه کرد:

در سال گذشته سه اثر تاریخی شامل باغ نظری، کنسولگری انگلستان و دستکند ارزانفود تعیین عرصه و حریم شدند و همچنین عرصه و حریم کاروانسرای تاج آباد مورد بازنگری و تصویب قرار گرفت.

صفری ادامه داد:

کاوش و گمانه زنی فصل دوم تپه نقاره چی در نهاوند با اعتبار هزار میلیارد و 320 میلیون ریال و نیز کاوش تپه مریانج و پاسخ دهی به استعلام آن در همدان در سال گذشته انجام شد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت:

لایه نگاری بهرام آباد و پاسخ دهی به استعلام آن در شهرستان همدان با همکاری دانشگاه بوعلی سینا، پیگردی سازه های آبی واقع در محور فرهنگی پوستی زاده در همدان با همکاری شهرداری، تعیین عرصه و حریم تپه قلعه قروه شهر درگزین با همکاری شهرداری و فصل هفتم کاوش محوطه لائودیسه نهاوند با اعتبار 800 میلیون ریال در سالجاری انجام شده است.

صفری با اشاره به اینکه 36 طرح در راستای ثبت جهانی هگمتانه با 250 میلیارد ریال اعتبار آماده سازی و مرمت شد گفت:

مرمت راسته حاج صفرخان، کاروانسرای حسین خانی، ابتدای کوچه استر، کنیسه یهودی ها، کاروانسرای قلمدانی، گلشن تحدید( ذغالی ها) عمارت جنانی، قبله، شریف الممالک و مسجد حاج احمد از جمله این طرح ها است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همدان ادامه داد:

همچنین در این راستا محوطه سازی آرامگاه بوعلی، مرمت کاروانسرای یدالهی، تهیه و ساخت تابلو بناهای تاریخی واقع در عرصه اثر ثبت جهانی، مرمت کاروانسرای پیغمبر و مطالعه و آسیب شناسی عرصه ثبت جهانی محور فرهنگی تاریخی همدان انجام شده است.

«هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» حدود 100 هکتار درنظر گرفته شده که شامل تپه هگمتانه، بازار، بافت و 140 اثر تاریخی است و با ثبت جهانی این اثر، انتظار می‌رود بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ شود.

سایت تاریخی هگمتانه با 40 هکتار وسعت در انتهای خیابان اکباتان همدان قرار دارد، این تپه تاریخی به دوره مادها منسوب بوده و نام خود را از هگمتانه پایتخت دولت مادها اقتباس کرده است.بر اساس کاوش های بدست آمده از سوی عده ای از باستان شناسان، آثار مکشوفه در این شهر تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و دوره های پس از آن است البته آثاری از دوره هخامنشیان نیز از این سایت تاریخی کشف شده که بیانگر استقرار سیاسی دولت هخامنشیان در همدان است.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 0 تعداد کل امتیازات 0

رتبه صفحه شما:

منبع
ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا