جاذبه های گردشگری خارجی

موزه فرش باکو

موزه فرش باکو یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری باکو است که طرفداران بسیار زیادی در بین گردشگران دارد. عده زیادی از افراد از وجود چنین موزه‌ای در شهر باکو تعجب می‌کنند؛ اما باید بدانید که هنر قالیبافی در کشور آذربایجان از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و همین موضوع دلیل محکمی برای وجود این موزه در شهر باکو است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به بازدید از این مجموعه علاقه دارید، در ادامه مقاله همراه گردشی تاپ باشید.

آشنایی با موزه فرش باکو

موزه فرش شهر باکو به عنوان یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین موزه‌های جهان شناخته می‌شود و افراد زیادی برای بازدید از آن لحظه‌شماری می‌کنند. این موزه به صورت رسمی در سال 1967 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون بارها مکان آن تغییر کرده است. این موزه ابتدا در مسجد جامع شهر باکو قرار داشت و در سال 1991 به موزه Lenin منتقل شد. موزه فرش باکو سرانجام در سال 2014 به مکان فعلی خود در پارک ساحلی منتقل شد.

آشنایی با موزه فرش شهر باکو

اولین چیزی که در مورد این موزه توجه شما را به خود جلب می‌کند، طراحی خلاقانه و خارق‌العاده ساختمان موزه است که توسط یک معمار اتریشی به نام Franz Janz طراحی شده است. باید بدانید که طراحی ساختمان موزه فرش باکو، به عنوان یکی از زیباترین طراحی‌ها در جهان شناخته می‌شود. پس از آنکه ساختمان موزه را مشاهده کردید و از تماشای آن لذت بردید، وقت آن رسیده است که وارد موزه شوید و از دیدن مجموعه گسترده‌ای از فرش‌های آذربایجانی لذت ببرید.

برخی از فرش‌های قرار گرفته در این موزه، دارای قدمت تاریخی هستند و قدمت آن‌ها به قرن 17 برمی‌گردد. علاوه بر فرش، شما می‌توانید در موزه فرش باکو از دیدن آثاری مانند چراغ‌های روغنی باستانی، صنایع دستی قدیمی، جواهرات قدیمی و سرامیک‌های قدیمی نیز لذت ببرید. به صورت کلی باید بگوییم که بازدید از این موزه می‌تواند یکی از بهترین قسمت‌های سفر به شهر باکو باشد.

طبقات مختلف موزه فرش باکو

همانطور که از ساختمان این مجموعه مشخص است؛ موزه فرش شهر باکو در سه طبقه ساخته شده است. هر یک از طبقات جذابیت و هیجان خاص خود را دارند و آثار خاصی را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهند. در ادامه به صورت کامل درباره هر یک از طبقات آن به شما توضیح می‌دهیم.

طبقه اول

طبقه اول موزه فرش آذربایجان

این طبقه اولین بخشی است که به محض ورود به موزه با آن رو به رو می‌شوید. در این طبقه شما می‌توانید سیر تکاملی قالیبافی در کشور آذربایجان را مشاهده کنید و در بین تاریخ قالیبافی این کشور قدم بزنید. حصیرهای بافته شده از نی جایی است که مسیر قالیبافی در این کشور شروع شده است و طرح‌های پیچیده امروز نیز ایستگاهی است که هنر قالیبافی شهر باکو در آن قرار گرفته است. تمام این مسیر را شما می‌توانید از نزدیک مشاهده و لمس کنید.

در کنار موارد نام برده شده، شما همچنین می‌توانید با تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای قالیبافی از جمله ماشین بافندگی، پشم و طناب آشنا شوید. گشت‌و‌گذار در این طبقه و آموختن درباره هنر قالیبافی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی باشد که در این موزه وجود دارد.

طبقه دوم

طبقه دوم موزه فرش شهر باکو

طبقه دوم جایی است که شما می‌توانید دنیایی از فرش‌های زیبا با طرح‌های فوق‌العاده را مشاهده کنید که نمونه آن در کمتر کشوری وجود دارد. قدیمی‌ترین فرش‌هایی که در این طبقه وجود دارند، مربوط به قرن 17 هستند و با نام Ajdahali شناخته می‌شوند. از جمله طرح‌هایی که روی فرش‌های این طبقه می‌توانید مشاهده کنید نیز باید به طرح اژدها، درخت زندگی، نمادهای اسلامی و طرح‌های متفاوت صلیب اشاره کنیم.

در طبقه دوم موزه فرش باکو چندین مانیتور نیز قرار دارد که درباره فرش‌ها و معنی طرح‌هایی که روی آن‌ها وجود دارد توضیح می‌دهد. اگر علاقه دارید که در کنار بازدید از فرش‌ها، درباره آن‌ها نیز اطلاعاتی بدست آورید، بهتر است نگاهی به این مانیتورها بیندازید.

طبقه سوم

طبقه سوم کمی با طبقات دیگر متفاوت است و حال‌و‌هوای دیگری دارد. در طبقات اول و دوم شما در گذشته هنر قالیبافی قدم می‌زنید و از دیدن آثار آن دوران لذت می‌برید؛ اما در طبقه سوم، بیشتر روی فرش مدرن و پیشرفت هنر قالیبافی در قرن 19 الی 21 تمرکز شده است. گردشی تاپ به شما پیشنهاد می‌کند که در کنار بازدید از طبقات اول و دوم، از این طبقه نیز دیدن کنید و با هنر قالیبافی مدرن نیز آشنا شوید.

موزه فرش باکو کجاست؟

این موزه در یک پارک فوق‌العاده زیبا در شهر باکو (پارک بلوار باکو) قرار گرفته است و شما می‌توانید همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 10:00 الی 18:00 از آن دیدن کنید. متاسفانه این موزه در روزهای دوشنبه فعالیتی ندارد و نمی‌تواند پذیرای گردشگران باشد. در نظر داشته باشید که دسترسی به موزه فرش باکو به وسیله ماشین‌های شخصی و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی امکان‌پذیر است که البته با توجه به ترافیک داخل شهر، استفاده از راه دوم منطقی‌تر بنظر می‌رسد.

آدرس موزه فرش باکو در گوگل مپ

سخن پایانی

موزه فرش باکو یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های گردشگران برای بازدید در این شهر است و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. در این مقاله از گردشی تاپ سعی کردیم که به صورت کامل درباره این موزه و طبقات مختلف آن به شما توضیح دهیم. اگر درباره این مجموعه نظری دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما و سایر کاربران گردشی تاپ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

موزه فرش باکو دارای چند بخش است؟

این موزه در سه طبقه ساخته شده است که طبقه اول آن مربوط به سیر تکاملی هنر قالیبافی، طبقه دوم مربوط به فرش‌ها و طبقه سوم مربوط به فرش‌های مدرن است.

موزه فرش آذربایجان کجاست؟

این مجموعه در پارک بلوار شهر باکو قرار گرفته است و شما می‌توانید همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از آن دیدن کنید.

ساعات فعالیت موزه فرش شهر باکو کدامند؟

این موزه همه روزه به استثنای روز دوشنبه، از ساعت 10:00 الی 18:00 آماده استقبال از گردشگران است.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 4 تعداد کل امتیازات 1

رتبه صفحه شما:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا