اخبار گردشگری

2600 اثر تاریخی در لرستان به ثبت ملی رسیده است

به گفته معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تاکنون 2600 اثر تاریخی در لرستان به ثبت ملی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا بهاروند در سخنانی، اظهار داشت:

به‌منظور یافته باستان‌شناسی در حال حاضر دو کاوش در منطقه «پامنار» خرم‌آباد و محوطه «سرمران» ازنا در حال انجام است.

وی اظهار کرد:

در اواخر سال گذشته کاوش در منطقه «پامنار» خرم‌آباد آغاز شد که حفاری آن اتمام یافته و پژوهشگران نیز در حال بررسی داده‌های حاصل از کاوش هستند.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه در حال حاضر پروژه ادامه‌دار بوده و پس از به‌دست‌آمدن نتایج فاز نخست، عملیات فاز دوم کاوش نیز انجام خواهد شد، افزود:

در حال حاضر در محدوده سد «کمندان» که محوطه «سرمران» نامیده می‌شود، کاوش نجات‌بخشی با اعتبار یک‌میلیاردی ریال با سرپرستی «محمدرضا محمدیان» در حال انجام است که این کاوش نیز به مدت یک ماه انجام می‌شود.

بهاروند، عنوان کرد:

استان لرستان با قدمت بیش از ۵۶ هزار سال سکونت بشر دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی در زمینه تاریخی فرهنگی است و تاکنون بیش از دو هزار و 600 اثر تاریخی فرهنگی آن به ثبت ملی رسیده است.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از آثار ثبت ملی شده استان شامل تپه و محوطه تاریخی هستند که نیازمند کاوش و بررسی هستند، اضافه کرد:

انجام عملیات کاوش، شواهد و مستنداتی تاریخی، فرهنگی از دل تپه‌ها و محوطه‌ها به دست آید.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، تصریح کرد:

تمامی کاوش‌های انجام‌گرفته و در حال انجام، قدمت سرزمین لرستان و مهد فرهنگ بودن آن را از دیرباز تا کنون به نمایش می‌گذارند که این مهم نیازمند حمایت مالی و معنوی تمامی دستگاه‌ها است چرا که یافته‌های به‌دست‌آمده نیازمند حفاظت، حمایت و انتقال درست از نسلی به نسل آینده هستند.

بهاروند، گفت:

انواع ظروف، لوازم شکار و بقایای غیرمصنوعی نیز می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در اختیار باستان‌شناسان قرار دهند که این مهم با کاوش در محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی به دست می‌آید.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 4 تعداد کل امتیازات 1

رتبه صفحه شما:

منبع
مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا