اخبار گردشگری

مرمت راسته بازار بهبهان در دستور کار دولت

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بهبهان از مرمت راسته بازار بهبان در دستور کار دولت با بودجه 160 میلیون تومان خبر داد.

علی‌حداد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: اعتبار مرمت این بنای تاریخی از محل اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان خوزستان تخصیص یافت.

وی خاطرنشان کرد:

براساس طرح مطالعاتی تدوین شده 10 تا 15 متر از «راسته بازار» مورد مرمت قرار خواهد.

حداد با تاکید بر این‌که از اولویت‌های اداره میراث فرهنگی بهبهان حفاظت و نگهداری هر چه بیش‌تر از این بازار تاریخی است، گفت:

یکی از 2 کتیبه «راسته بازار» به صورت کامل مرمت شد.

«راسته بازار» مربوط به دوره پهلوی دوم است و در بهبهان، خیابان عدالت، بین مراحل و جوانمردی واقع شده و 18 اردیبهشت 1380 با شماره ثبت 3769 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار قدیمی‌ترین بازار شهر بهبهان است که در زمان گذشته مرکز ثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده است. این مجموعه که متعلق به دوره‌ قاجار است دارای چندین راسته بوده که حرفه‌های مختلف در راسته‌های مخصوص به خود فعالیت داشتند. در حال حاضر تنها یک راسته از آن باقی‌مانده و بر روی دیوار راسته باقی‌مانده 2 کتیبه قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‌های آن می‌توان به سقف گنبدی حجره‌ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته اشاره کرد.

ترتیب ستاره‌های امتیازدهی از راست به چپ می‌باشد.
0 / 5 میانگین امتیازات 0 تعداد کل امتیازات 0

رتبه صفحه شما:

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا